Als ondernemer ben je hard aan het werk om jouw bedrijf te laten groeien of om het reeds behaalde succes voort te zetten. Of jij nu een startende ondernemer bent of een doorgewinterde vakspecialist, gepassioneerd ben jij velen uren aan het werk in en aan de salon.
De meeste beauty ondernemers zijn tevreden wanneer de agenda vol staat met afspraken en als de verkoop van de producten lekker doorloopt. Maar haal jij nu alles uit je onderneming wat erin zit? En hoe weet je eigenlijk of het echt goed gaat met je salon?
Daarop is maar één antwoord mogelijk en dat is; data analyse!

Ieder persoon is uniek en zo ook ieder bedrijf. Er zijn geen twee dezelfde salons te vinden in Nederland. Iedere salon heeft zo haar eigen bedrijfsconcept, haar eigen unieke beleving binnen de salon en haar eigen beauty experts.
Maar er zijn ook overeenkomsten die bij iedere schoonheidssalon in Nederland hetzelfde zijn. Zo heeft iedere salon het doel om de klanten naar hun wens en tevredenheid te behandelen, is er de wens om met plezier te werken en, last but not least, het behalen van een goede omzet.


Bedrijfsdata
Naaste deze doelen is het ook belangrijk om als beauty ondernemer goed inzicht te hebben in je bedrijf. Precies te weten waar je omzet vandaan komt, wat het koopgedrag is van je klanten en wat de prestaties zijn van jouw medewerkers.
Om dit inzicht te kunnen verkrijgen is data analyse essentieel. Dat klinkt allemaal heel technisch, maar dat valt best mee.
Laten we bij het begin beginnen, ieder bedrijf heeft bedrijfsdata. Dat zijn de gegevens van jouw salon. Dit zijn gegevens zoals;

  • Hoeveelheid klanten
  • Bezoekfrequentie van de klanten
  • Omzet van de salon in behandelingen
  • Omzet van de salon in verkoopproducten
  • Aantal nieuwe klanten in de laatste 6 maanden
  • Top 10 behandelingen
  • Winstmarge per behandeling
  • Omzet per medewerker

Als jij je data analyseert krijg jij een goed beeld van je salon. Dan weet je precies op welke onderdelen jouw bedrijf al goed scoort en welke onderdelen verbetert kunnen worden.
Wie erin slaagt om bedrijfsdata goed te analyseren en te gebruiken is ook in staat om goede beslissingen te nemen voor de salon.


Verhoog je rentabiliteit
In de beauty branche zijn nog maar weinig ondernemers actief in het verzamelen en analyseren van bedrijfsdata en dat is toch best gek. Want ons leven is voor een groot deel wel ingericht met data analyse. Technologie geeft ons steeds meer mogelijkheden, vergeet deze mooie ontwikkeling niet te benutten voor je salon.
Door de inzichten die jij hebt verkregen in jouw salon na de analyse weet je bijvoorbeeld precies welke producten jij wel en niet moet inkopen, welke behandelingen de meeste omzet opleveren, welke investeringen zich snel terug gaan verdienen, op welke kosten jij kunt besparen en hoe jij jouw team optimaal kunt gaan managen.
Jij bent nu in staat om de rentabiliteit van je onderneming te gaan verhogen.

Het verhogen van de rentabiliteit van je salon in heel interessant voor jouw, omdat er simpelweg meer winst overblijft.
Om dit te kunnen realiseren kun je aan twee kanten te werk gaan. Als eerste kun je kritisch kijken naar de kosten die je maakt en welke besparingen jij kunt doen. Daarnaast kun je met slimme keuzes de omzet gaan verhogen.
Wanneer jij je bedrijfsdata analyseert kan jij een strategische plan van aanpak ontwikkelen die past bij jouw wensen, de resultaten van jouw bedrijf en de klanten van jouw bedrijf.
Naast het verhogen van de rentabiliteit heb je wellicht ook ontdekt hoe jij ook efficiënter kunt gaan werken binnen de salon. Ook dit resulteert uiteindelijk in meer omzet.


Salonsoftware
Maar waar begin je dan met het analyseren van je bedrijfsdata als je dit nog nooit geleerd of gezien hebt?
De eerste stap voor het kunnen analyseren bedrijfsdata is het inzetten van salon software. Veel salons werken hier al mee voor het afrekenen van de behandelingen, voor een online agenda en voor het bijhouden van de klantgegevens.
De meeste software pakketten zijn ingericht om niet alleen veel data op te slaan, maar ook om data te kunnen analyseren. Je bent in staat om overzichten uit te draaien van ieder onderdeel die jij ook invoert.

Zo kun je een analyse uitvoeren op alle behandelingen om te zien hoe vaak welke behandelingen worden uitgevoerd. Dit geeft je inzicht welke behandelingen populair zijn in de salon en het geeft je ook het inzicht in welke behandelingen jij in de spotlight moet zetten als je wilt groeien in de omzet. Behandelingen die weinig winst opleveren worden wellicht veel te vaak uitgevoerd ten opzichte van luxe behandelingen met een hogere winstmarge.
Als je deze data analyseert kun je ook heel makkelijk berekenen welke winststijging jij kunt verwachten als jij de focus zet op de behandelingen met een hogere winstmarge.


Je data is goud waard!
Weet jij precies hoeveel klanten er in jouw salon komen, hoe vaak ze komen en wat zij per jaar uitgeven? Deze gegevens zijn goud waard!
Wanneer jij, in detail, weet wat het gedrag is van je klanten stelt dit jou in staat om plannen te maken die ook echt passen bij jouw klantengroep. Je kunt nu echt aan de slag gaan met gerichte marketingplannen en zo de omzet van je bedrijf gaan verhogen.
Tip; verdeel je klantenbestand op in categorieën zoals een categorie A, B, C en D. Deze categorieën onderscheiden zich op basis van de uitgaven die zij doen in de salon.
Jij kunt zelf de waarden van de categorieën bepalen die passen bij het type klant die in jouw salon komt.
Bedenk nu leuke promoties en events die je richt op bepaalde categorieën. Organiseer bijvoorbeeld een event voor je VIP klanten die in categorie A zitten om hen nog beter te verbinden aan je salon.
Of maak een leuke actie met een speciale behandelkuur om de klanten van categorie B naar een categorie A te laten groeien.

 

Verbreed je blikveld
De mogelijkheden met de kennis van data zijn oneindig en als je het eenmaal onder de knie hebt is het ook echt leuk om uit te voeren. Het geeft je inzichten die jij niet had verwacht, het verbreed je blikveld en je bent op de hoogte van de valkuilen. Hierdoor wordt de groeipotentie voor jouw bedrijf veel beter benut.

Ben jij er ook van overtuigd dat data analyse heel belangrijk is, maar weet je echt niet waar je moet beginnen of hoe je dit uit moet voeren?
Denk dat eens aan een samenwerking met een goede business coach. Die kan jou alle kneepjes van data analyse leren. Samen ontdekken jullie vele kansen voor jouw bedrijf en leer jij op een andere manier naar jouw bedrijf te kijken.

Je kunt er ook voor kiezen om een extern bedrijf de data van jouw salon te laten analyseren. Zo’n bedrijfsscan neemt voor jou de zorgen uit handen betreft data analyse en geeft jou de benodigde inzichten.
My Boost lanceert tijdens de Beauty Trade Festival de Business Boost scan. Tijdens deze scan wordt de bedrijfsdata van jouw salon geanalyseerd en worden alle gegevens verzameld in een zeer overzichtelijk digitaal platform genaamd Power BI. Alleen jij krijgt toegang tot dit platform en jouw dashboard staat vol met grafieken en tabellen, waarmee jij heel duidelijk jouw bedrijfsdata kunt aflezen. Na de Business Boost scan ontvang je een, op maat gemaakt, strategisch plan van aanpak voor jouw salon.
Jij hebt nu alle middelen in handen om jouw salon echt te gaan boosten.

Ben jij er klaar voor?

Leave a comment