Het coronavirus heeft de wereld in een jaar tijd volledig op zijn kop gezet. De hele maatschappij heeft te maken gekregen met vele uitdagingen. Voor de één zijn de uitdagingen groter geweest dan voor de ander, maar iedereen is aangezet tot het vermogen van omdenken.
Want hoe ga je om met een situatie die ervoor zorgt dat de educatieve verantwoording van jouw kinderen ineens bij jou ligt, je sociale leven stil ligt en zelfs je inkomen in gevaar komt?
Hoe houd jij de moed erin? Precies daarvoor is het belangrijk om te kunnen omdenken. Niet denken in problemen, maar in oplossingen.

De twee lockdowns die wij hebben moeten doorstaan heeft, naast heel veel stress en ellende, ook veel nieuwe inzichten gegeven.
Veel salons wilde het contact met de klanten niet verliezen. En zij zochten naar nieuwe mogelijkheden om toch omzet te kunnen realiseren.
Ondernemers waren aangewezen op het omdenken, want hoe ga je dit bereiken terwijl jij je salon of winkel moet sluiten?
De oplossing werd gevonden in social media. Dit was altijd het ondergeschoven kindje voor veel salons, maar bood nu de prefecte uitkomst in dit probleem.
De groei in het gebruik van social media was enorm sinds de eerste lockdown.

CREATIVITEIT
Het digitaal werken heeft nu officieel ook zijn intreden gemaakt in de beauty wereld. Sommige salons waren hier al flink bedreven in geworden door de inzet van social media de laatste jaren, maar voor veel salons was dit toch een nieuw vlak om te ontdekken.
Het werd met beide handen aangepakt. En zo creatief je als schoonheidsspecialiste moet zijn in de dagelijkse werkzaamheden zo creatief werden salons ook op social media.
Er werden vlogs opgenomen, webinars gegeven en online events georganiseerd voor verkoop van promoties. En er werden zelfs digitale feestjes gebouwd met klanten in de vorm van een beauty bingo of een loterij.
Vaak spatte de energie en het plezier van het scherm af en kwamen er leuke en lovende reacties van klanten op binnen.

STRESS
Maar wat je niet ziet is wat er zich op de achtergrond allemaal afspeelt. De hoeveelheid werk wat het met zich meebrengt om dit te ontdekken en organiseren. Het gevoel dat je extreem uit je comfort zone moet stappen om jezelf in beeld te zetten.
En het resultaat zit hem niet altijd in de omzet, want als je die goed uit zou rekenen blijft er onderaan de streep soms weinig over.
Is het dan deze moeite allemaal waard?
En hoe ga je dit volhouden nu de salon weer open is en jij en je team weer hard aan het werk zijn in de cabine?

WAT IS HET NUT VAN SOCIAL MEDIA?
Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden gaan we eerst is terug naar de basis.
Het inzetten van social media voor je salon is heel belangrijk. Dit valt onder de communicatie van je onderneming. Met de juiste content vergoot je via Facebook en Instagram niet alleen je klantenbestand, maar besteden jouw klanten ook meer van hun tijd aan de salon.
Laten we een voorbeeld nemen hoe social media de salon kan versterken met de bestaande klanten.
Een klant ligt gemiddeld 75 minuten bij jou op de behandelstoel. Van die 75 minuten heb jij maar beperkt de tijd om te praten over de behandeling, het doel van een luxere behandeling, de thuisverzorging en de lopende promoties. Je wilt tenslotte ook je klant lekker laten ontspannen en praten over onderwerpen die een klant bezig houdt. Hierbij zoek je steeds de balans tussen het bieden van een ontspannende beleving en het behalen van het beste omzet bij die klant.
Wanneer jij je social media goed en gericht inzet dat vergoot jij het aantal minuten dat jij de aandacht hebt van jouw klant.

EXTRA TIJD
Bedenk maar eens hoeveel jij per week op social media actief bent met het bekijken, liken en reageren op andermans berichten.
Beeld je dan nu in dat jouw klant lekker op de bank zit op een zondagmiddag en een bericht over hydratatie voorbij ziet komen op jou social media. Zij leest aandachtig hoe de hydratie huishouding van onze huid werkt in jouw bericht. En een uur later ziet ze ook nog eens een leuke stories voorbijkomen met een interessante promotie voor hydraterende producten.
Tijdens de behandeling had jij geen tijd gehad om dit te bespreken met jouw klant, maar je maakt het nu digitaal wel bespreekbaar. Je hebt zojuist extra tijd van jouw klanten weten te verkrijgen en online impulsen af kunnen geven voor het aankopen van hydraterende producten.

BELEVINGEN
Maar wat ga je dan precies plaatsen?
Social media draait vooral om belevingen en goede social media kanalen hebben een belevingswereld gecreëerd die ook echt past bij die onderneming. Neem jij jouw volgers mee in de wereld van beauty, huidverbetering en wellness.
Begin met het antwoorden van een aantal vragen. Wat is de belevingswereld van mijn salon? Is dat pure ontspanning, ga jij voor de beste huidverbetering of staat vegan in jouw salon centraal. Daar koppel jij ook nog eens de sfeer aan die er hangt in de salon. Is dit huiselijk, warm of juist heel zakelijke en professioneel.
Wanneer je dit goed hebt uitgewerkt pas je daar je content op aan. Je creëert berichten en stories die helemaal passen bij de wereld van jouw salon.
Geef jouw volger hetzelfde gevoel online alsof ze de salon daadwerkelijk binnen stappen.
Gebruik het liefst ook foto’s die echt gemaakt zijn in jouw salon. Maak regelmatig leuke korte video’s of een gekke Boomerang. Dit versterkt de beleving van jouw volgers. De nieuwe volgers willen in het echt kennis maken met deze fijne beleving en de vaste klanten willen sneller weer een afspraak boeken om dezelfde fijne beleving te herhalen.

RESULTAAT
Veel salons zijn door de lockdowns veel actiever gaan werken met social media. Maar was dit altijd met echt een strategische planning en heeft het ook het gewenste resultaat gegeven.
Wat is het gewenste resultaat dan eigenlijk op het gebied van social media? Is het hebben van zoveel mogelijk volgers het beste resultaat? Dat kan jij je goed afvragen, want wat heb je aan 2.500 volgers als slechts 10% daarvan ook echt een binding heeft met jouw boodschap.
Het is veel belangrijker om met goede focus social media in te zetten en te laten werken als extra uithangbord van jouw prachtige salon.

Een beleving creëren op social media kan op verschillende manier. Richt jouw social media vooral in op een manier die ook echt bij je past. Het zien dat een andere salon heel actief is met verkoop events of een bingo wil niet zeggen dat jij dit ook echt moet doen.
Onderzoek goed alle digitale mogelijkheden, want ja er is heel veel mogelijk om jouw salon in de picture te zetten. Zoek je eigen grenzen op en stap uit je comfort zone.
Maar blijf ook trouw aan jezelf en het concept van je salon. Voelt een live video of een bingo niet fijn doe het dan vooral ook niet, maar maak dan een mooie post over de kennis van de huid.

COMMERCIEEL OF NIET?
Goede content is prikkelend, afwisselend en heeft de juiste timing. Let goed op dat je niet alleen maar promoties plaatst het gaat tenslotte om de complete beleving. Jouw volgers willen slimmer worden dus deel regelmatig interessante kennis over de huid of een leuk beauty feit.
Een interactieve pagina wordt ook altijd beter gevolgd. Interactie met je klanten kun je opzoeken door bijvoorbeeld een stelling te plaatsen. Vraag jouw volgers of een droge huid komt door een te kort aan vocht of talg.
Deel een tip voor het gebruiken van je huidverzorging en vraag dan hoe zij hun huidverzorging gebruiken.
Speel met deze interactie en je zult zien dat jouw volgers steeds meer binding krijgen met de salon. Dat zij jouw content beter gaan onthouden en daardoor ook sneller zullen gaan reageren bij promoties.

HOE NU VERDER?
Nu de salon weer op volle toeren draait is het voortzetten van actieve social media pagina’s nog steeds belangrijk, maar misschien wat lastiger uit te voeren.
Laat social media geen kopzorg worden, maar laat social media voor jou werken.
Je hebt al kunnen lezen dat het belangrijk is om goed na te denken wat je precies gaat plaatsen.
Neem daar ook de tijd voor en maak een planning voor minimaal twee weken.
Ga met een stappenplan aan het werk.

  • Bedenk afwisselende content; beauty feit, kennis over de huid, verslag van gevolgde training, leuke promotie, wist je dat, review van een klant
  • Onderzoek of er leuke feest- of themadagen aankomen zoals internationale vrouwendag, moederdag, Valentijn etc.
  • Zoek de juiste afbeeldingen die past bij de boodschap en goed pakkend zijn
  • Schrijf inspirerende en prikkelende teksten die mensen echt verder laten lezen
  • Vergeet de pakkende hashtags niet 😉

Wanneer jij de gehele social media planning klaar hebt staan kan je het via Facebook vooraf al inplannen. Ook voor je Instagram pagina.
Dus heb jij een paar uur hard zitten werken aan je content en deze ingepland? Dan kan jij het voor nu heerlijk de komende twee weken loslaten en weer de cabine induiken en klanten gaan verwennen.

Leave a comment