Luister de nieuwste podcast aflevering van My Boost: Ontdek de kracht van My Boost

Persoonlijke groei

Maak jij je dromen echt waar

Je bent een geboren vakspecialist en met veel passie werk jij in en aan jouw bedrijf.
Je bent als beauty ondernemer helemaal in je element bij het geven van een gezichtsbehandeling, het zetten van prachtige permanente make-up en bij het adviseren van goede huidverzorging. Dit is wat jou echt gelukkig maakt. Maar het runnen van een salon vraagt meer dan alleen deze activiteiten.

Zaken zoals marketing, bedrijfsanalyse en team management kunnen soms een grote last zijn. Er wordt vaak weinig tijd aan besteed en dat is echt zonde, want goede bedrijfsvoering levert juist meer omzet op.
En veel omzet maken willen we allemaal, want jij runt tenslotte een bedrijf.


Wat zijn je doelen


Een financieel gezond bedrijf heeft grote voordelen zoals een mooie winstuitkering naar jou als eigenaar van dit bedrijf. Winst waar jij hard voor hebt gewerkt en wat jij ook echt verdient.
Winst waar jij je privé dromen ook mee uit kan laten komen.
Zelfstandig ondernemen wordt ook pas echt leuk als je targets gaat stellen en daar een beloning voor jezelf aan vast gaat hangen.
Werk naar die heerlijke vakantie in een warm land toe, zie jezelf al rijden in die mooie nieuwe auto na een jaar hard werken of investeer in een uitbreiding van de salon wat al lang op je bucketlist staat.
Maar hoe ga jij de omzet laten groeien in jouw bedrijf en het financieel gezond maken?


Inzicht in je bedrijf


Een schoonheidssalon die financieel gezond is heeft een optimale balans tussen de omzet van behandelingen en verkoop van producten. Het is belangrijk dat 50% tot 60% van de omzet voort komt uit behandelingen en 40% tot 50% voort komt uit het verkopen van producten.
Met deze balans blijft er, na aftrek van alle kostenposten, genoeg liquiditeit over om jezelf ook voldoende uit te kunnen betalen.
Heb jij dit al eens berekend voor jouw salon? Het is belangrijk om goed inzicht te hebben in de cijfers van de salon. Zorg ervoor dat jij over deze gegevens beschikt en zie jij dat jouw salon niet deze balans in de omzet heeft maak je dan geen zorgen. Iedere salon heeft absoluut de kans om dit wel te realiseren.

Hoe verhoog je de omzet?


Als jij de omzet van jouw salon wilt gaan verhogen ga dan strategisch aan het werk. Goede marketing helpt jou bij het verhogen van de omzet. Het opzetten van succesvolle marketingacties begint bij het zien van de bewegingen in de markt zoals trends en ontwikkelingen. Analyseer ook goed de behoefte van jouw klanten. Marketing wat afgestemd is op de doelgroep heeft een grotere kans van slagen.

Waar hebben jouw cliënten behoefte aan?


De beauty branche is continue in ontwikkeling. Cosmetica merken lanceren regelmatig nieuwe producten, innovatieve apparatuur en speciale product sets. Zij spelen met hun eigen marketing in op de trends van de markt. Denk hierbij aan een leuke travelset in de zomer, een prachtige kerstcoffret tijdens de feestdagen of een revolutionaire nieuwe anti-aging behandeling.
Maak goed gebruik van deze mogelijkheden, maar beoordeel eerst of deze acties ook echt aansluiten op de behoefte van jouw doelgroep. Maak voor jezelf een lijst met klanten van wie jij verwacht dat zij dit bij jou af gaan nemen. Is deze lijst groot genoeg ga dan in op die leuke aanbieding van de leverancier.

Zelf doen


Je kunt ook zelf leuke promoties maken waarvan jij zeker weet dat ze aanslaan bij jouw klanten. Werk bijvoorbeeld met een thema die past bij het seizoen van het jaar. Bedenk een leuke zomerbehandeling waarbij de klant extra’s krijgt naast de gezichtsbehandeling zoals een peeling en pakking van het decolleté. Maak deze promotie compleet met een gratis travelsize product van de zonverzorging of een bodylotion. Deze promotie geef je een leuke naam zoals Boost Your Summer treatment.
Het is op deze manier een prikkelende promotie die aansluit op de tijd van het jaar en geeft afwisseling in het aanbod van de salon. De prijs van deze behandeling stel je hoger in dan een standaard behandeling, hiermee verhoog jij al de omzet. Het gratis product die jij mee geeft aan de klant is bedoeld om de klant verliefd te laten worden op dit product. Vraag haar bij het volgende bezoek hoe het product is bevallen en motiveer haar om dit product bij jou te kopen.
Is de verkoop geslaagd dan heb jij ook hier weer omzetverhoging gerealiseerd door het inzetten van de zomerbehandeling.

Check de promotiemogelijkheden


Ook met de verkoopproducten kun je oneindig variëren in het aanbod van leuke promoties.
Geef bijvoorbeeld een after sun cadeau bij aankoop van twee zonverzorgingsproducten.
Speel met je eigen voorraad zodat het niet te lang op de planken blijft staan. Geef korting op bepaalde producten om de doorloop in je voorraad op peil te houden en je klanten te prikkelen om producten te kopen die ze anders niet bij jouw kopen.
Let wel goed op dat korting geven altijd ten koste gaat van de winstmarge. Bepaal voor jezelf de minimale winstmarge die jij over wilt houden en reken dan uit welke korting jij dan kunt geven.

Ze zeggen niet voor niets dat een brutaal mens de halve wereld heeft. Dat werkt ook zo in onze branche dus neem altijd contact op met je leverancier als het gaat op promoties. Onderhandel voor een mooie deal waarbij zij korting geven op de producten of zelfs een bepaald deel gratis leveren.
Geef aan wat jouw idee is, wat je nodig hebt om deze actie op te zetten en leg een concreet voorstel neer bij de leverancier.
Als je erin slaagt om een deal te sluiten heb jij meer ruimte om de promotie sterker te maken en je snijd minder in jouw winstmarge.
Veel salons laten de kans om te onderhandelen met de leveranciers onbenut en dat is echt een gemiste kans. Wees geen dief van je eigen portemonnee.

Stapsgewijs en planmatig werken


Wanneer je marketing echt goed in wilt gaan zetten in de salon kun je het beste gaan werken met een marketingplan. Het ontwikkelen van een marketingplan voor jouw salon lijkt misschien ingewikkeld, maar het is echt goed te doen als je maar volgens de juiste stappen aan de slag gaat.
Een marketingplan bestaat als eerste uit doelen die jij zelf stelt. Doelen zoals het verhogen van de omzet, het vergroten van het klantenbestand of de gemiddelde uitgave per klant verhogen.
Zie dit als de stip aan de horizon waar jij naartoe werkt.
Als jij je doelen hebt vastgesteld ga je bedenken hoe jij deze doelen gaat behalen. Je bedenkt marketingacties en activiteiten waarvan het resultaat jouw dichterbij je doelen brengt. Dat is precies waar een marketingplan voor bedoeld is.

Ga planmatig aan het werk en creëer een marketingkalender in het marketingplan die afgestemd is op jouw klanten. Landelijk ligt de bezoekfrequentie aan een salon tussen de zes tot acht weken. Probeer dan ook iedere zes tot acht weken leuke nieuwe promoties klaar te hebben staan voor jouw klanten.
Inspireer en verras ze iedere keer dat ze naar de salon komen.
Doordat je gebruik maakt van een marketingkalender geeft het je een overzicht in de marketingactiviteiten, zie je precies waar je nog aanvulling nodig hebt en vergeet je niets.

Jouw rol


Een promotie verkoopt nooit uit zichzelf. Jij zal daar een actieve rol in moeten spelen en het inzetten van marketingtools kunnen jou hierbij helpen.
Maak een leuke sociale media post van je heerlijke zomerbehandeling, schrijf een nieuwsbrief waarin jij de actie met de zonverzorging in de spotlight zet of maak een klantenblad van de travelset die je ophangt in de salon.
Zorg ervoor dat de klanten zoveel mogelijk in contact staan met jouw acties.
Ook hierbij kan je de leverancier om ondersteuning vragen. Veel bedrijven hebben een breed aanbod aan marketingtools en content. Ze kunnen je veelal voorzien van mooie foto’s, pakkende teksten en tools zoals bijvoorbeeld posters en flyers.
Sommige leveranciers bieden zelfs de optie om deze marketingtools op maat te maken met het logo of de huisstijl van jouw salon.
Just dare to ask!

Beoordeel het resultaat


Goede marketing is creatief, dynamisch en wordt steeds succesvoller als je iedere actie evalueert. Analyseer de promoties en vergelijk dit met je doelen. Beoordeel of het succesvol was en leer bij iedere evaluatie wat jij kan doen om de volgende promotie nog beter af te stemmen op jouw doelgroep en het resultaat te verbeteren.
Het maken van een marketingplan is wellicht een spannende stap om te zetten, maar ik beloof je dat het de moeite waard is.
Begin desnoods eerst is met het ontwikkelen van één salonpromotie. En werk in kleine stappen toe naar een compleet marketingplan.
Het opent je ogen, geeft je nieuwe inzichten, prikkelt jouw enthousiasme en het verhoogt absoluut de omzet.

Hulp nodig?


Weet je niet waar je moet beginnen of lukt het niet om inspiratie te vinden voor leuke promoties? Overweeg dan om een specifieke training voor marketing in de praktijk te volgen of besteed de marketing van de salon uit aan een bureau. Je leert veel van een dergelijke samenwerking dus wie weet lukt het jou binnen de kortste keren wel om zelf een wervelend marketingplan te maken.

Boost nieuwsbrief

Gratis coaching in je inbox. Waardevolle tips, ervaringsverhalen en inspiratie voor een boost van je skincare onderneming.