Luister de nieuwste podcast aflevering van My Boost: Ontdek de kracht van My Boost

Marketing, Positionering

Ontwikkel een huisstijl die bij jou en je cliënten past

In de beauty branche draait het allemaal om de beleving in de salon en het resultaat op de huid. Precies dit maakt iedere salon juist uniek. Heb jij een salon waar een warme sfeer en ontspanning centraal staat of ga jij meer voor een frisse beleving met veel innovatie gericht op huidverbetering?
Veel beauty ondernemers hebben niet zoveel moeite met het bepalen van de sfeer in de salon en het kiezen van de juiste merken en behandelingen. Maar niet iedere salon weet dit goed naar voren te brengen in de branding van de salon en de huisstijl.

Als jij een huisstijl wilt creëren voor jouw salon of de huidige huisstijl wilt vernieuwen is het belangrijk om te beginnen bij de basis. Ja dat klinkt natuurlijk logisch dat je begint bij de basis, maar juist dit punt slaan veel ondernemers over. Die stappen al direct door naar het uitzoeken van een logo, de kleuren en het lettertype.
En zonder de basis is er een risico dat de huisstijl niet goed doordacht is en niet tot z’n recht komt. Vergelijk het met het bouwen van een huis zonder fundering als basis. Dit huis kan jij wel bouwen, maar sterk en stevig zal die nooit worden. Groot doorbouwen is geen optie met deze techniek.

Terug naar de basis


Maar wat is dan de basis voor het opzetten van een nieuwe huisstijl?
Dat begint bij het maken van een plan die we een branding plan noemen. Branding gaat verder dan alleen een logo en een stuk tekst op de website.
Met goede branding weet jij de waarden en de unieke kenmerken van jouw salon om te zetten in een sterke visuele identiteit.
Dit geeft de consument een duidelijk beeld wat het concept van de salon is, welke beleving er heerst binnen de salon en wat zij kunnen verwachten als resultaat. Het moet voor de consument heel duidelijk zijn wat jouw salon te bieden heeft en welk voordeel zij behalen wanneer ze naar jouw salon komen.

Goed doordacht


Een doordachte branding plan geeft je de mogelijkheid om jouw salon goed te positioneren in de markt en te onderscheiden van de andere salons in de regio.
Als jij een branding plan wilt maken voor jouw salon is er een stappenplan die je kunt volgen. Dit lijkt makkelijk, maar wanneer je antwoord moet geven op de onderstaande vragen schudden veel ondernemers het toch niet zomaar uit hun mouw.
Maar het is wel erg belangrijk om deze basis te leggen om later verder op te kunnen bouwen.

Stap 1 is gericht op het concept van de salon. Dit ga je omschrijven en hierin neem je de volgende onderdelen mee.

Beschrijf de filosofie van de salon;


De filosofie is een bedrijfsverhaal en geeft de consument een beeld van wat zij kunnen verwachten wanneer zij de salon bezoeken. De filosofie kun je schrijven aan de hand van de volgende vragen:

  • Wat doe je?
  • Hoe doe je dat?
  • En waarom doe je dat?

Wanneer je het moeilijk vindt om de filosofie te beschrijven zou je ook kunnen beginnen met het bedenken van steekwoorden die passen bij deze vragen. De uitgebreide beschrijving kun je dan later verder uitvoeren.

Stap 2 is gericht op de kwaliteiten en de details van de salon. In deze stap ga jij alle unieke kernmerken van de salon beschrijven voor een duidelijke positionering en onderscheiding ten opzichte van de andere salons in de regio.

Beschrijf de kernwaarden van de salon:


De kernwaarden zijn de idealen waar een salon voor staat, waarin de salon gelooft en zich ook aan vasthoudt. De kernwaarden staan vast binnen een bedrijf en geven de klanten ook het vertrouwen in de salon.

  • Wat vindt jij belangrijk in de salon
  • Welke garantie kun jij geven op het gebied van beleving en het resultaat

Beschrijf de missie van de salon;


De missie is een korte statement die het bestaansrecht van de salon weergeeft.
Wanneer een consument de missie leest krijgt hij of zij direct een goed beeld van de salon.

  • Wat is het doel van de salon
  • Waar sta jij als schoonheidsspecialiste voor

Let wel goed op dat een missie altijd kort en krachtig moet zijn. Het bestaat uit slechts een paar zinnen dus denk goed na over je woordkeuze.

Stap 3 is gericht op de toekomst. In deze stap ga jij nadenken waar jij heen wilt groeien met de salon.
Wil jij de salon verder ontwikkelen in formaat of wil je misschien wel in een bepaalde richting stappen zetten, zoals huidverbetering of juist de wellness kant op.

Beschrijf de visie van de salon;


De visie is hoe jij de toekomst ziet voor jouw bedrijf. Veel mensen halen de missie en de visie nog wel eens door elkaar. Blijf met de visie richten op de toekomst.
Beschrijf bij de visie ook de tijdslijn die jij in gedachten hebt hiervoor. Neem dan de volgende termijnen mee.

  • Korte termijn – binnen een jaar
  • Middellange termijn – 1 tot 3 jaar
  • Lange termijn – 3 tot 5 jaar

Wanneer jij de huisstijl gaat ontwikkelen is het belangrijk om rekening te houden met de visie die jij hebt voor jouw salon.
Past de huisstijl die jij wilt gaan maken ook wel bij de toekomstplannen? Het is niet bevorderlijk om regelmatig te veranderen van huisstijl. De huisstijl die je maakt staat idealiter voor een aantal jaar vast.

Stap 4 is de laatste stap die je maakt voor je branding plan. In deze stap ga jij de doelgroep omschrijven.
Als ondernemer moet je denken vanuit de klant en de diensten van de salon. Je hebt al beschreven welke diensten jij aanbiedt en op welke manier jij die aanbiedt. Nu ga je de match zoeken met de juiste doelgroep.

  • Welk behoefte hebben de klanten van de salon?
  • Welke problemen hebben de klanten van de salon?
  • Welk type persoon bezoekt de salon?
  • Welk budget hebben de klanten beschikbaar?

Dit deel van het plan is belangrijk, omdat je de communicatie van de salon en het design van de huisstijl af gaat stemmen op deze doelgroep. Jij moet deze doelgroep aan weten te spreken en te overtuigen om jouw salon te komen bezoeken.

Onderscheidend karakter


Nu je alle stappen hebt doorlopen voor het maken van een branding plan voor jouw salon heb jij jouw salon echt een identiteit gegeven. Het is de tijd om door te pakken naar de volgende stap. Je kunt nu al je creativiteit inzetten op het design van de huisstijl.
Deze moet passen bij alle onderdelen die jij het beschreven in de branding plan van de salon.
Denk na over de naam van de salon en welk slogan hierbij past. Maak dit doeltreffend en onderscheidend.
Laat het logo, de kleuren, het lettertype en de tone of voice van de huisstijl passen bij jouw salon en de doelgroep.
Bedenk welk soort beelden er passen op de website, de social media kanalen en de brochure van de salon die in lijn staan met je branding plan.
Je zult zien dat het ontwikkelen van het design nu een stuk makkelijker gaat, omdat jij een goede basis hebt gelegd met de branding van de salon.
Er zijn diverse handige online tools beschikbaar om dit alles zelf te gaan maken, maar je kunt ook een grafische designer inhuren die dit allemaal in samenspraak met jou gaat ontwikkelen voor je.

Aantrekkelijk


Als de gehele huisstijl staat en jij alle marketing en communicatie hierop aan hebt gepast zal de doelgroep zich aangesproken voelen en zichzelf erin herkennen.
Zij zijn op zoek naar een specifieke behandeling in een salon met een beleving waar zij zichzelf prettig voelen. Jij laat zien dat jouw salon die biedt en dat deze consument meer dan welkom is om dit te komen ervaren bij jou in de salon.
Het is nu alleen nog aan jou om aan de verwachtingen van deze nieuwe klant te voldoen en ervoor te zorgen dat hij of zij een vaste en tevreden klant gaat worden.
Als vakvrouw is dit waar jij goed in bent dus dat moet zeker goedkomen.

Specialisme


Wil jij heel graag aan de slag met het creëren van een nieuwe huisstijl voor jouw salon, maar vind je het toch lastig om dit uit te voeren?
Overweeg dan om samen te gaan werken met een bedrijf die gespecialiseerd is in branding voor bedrijven in de beauty branche. Samen maken jullie mooie plannen voor jouw salon!

Boost nieuwsbrief

Gratis coaching in je inbox. Waardevolle tips, ervaringsverhalen en inspiratie voor een boost van je skincare onderneming.