Je bent als skincareondernemer helemaal in je element bij het geven van een gezichtsbehandeling, het zetten van prachtige permanente make-up en bij het adviseren van goede huidverzorging. Dit is wat jou echt gelukkig maakt. Maar wat als het uitvoeren van je passie niet voldoende brood op de plank brengt. Je omzet, kosten en uiteindelijke winst bepalen het succes van je instituut. Je bent meer dan een vakvrouw, je bent ondernemer, daar hoort grip op je cijfers bij.
Marketing, bedrijfsanalyse en teammanagement zijn cruciale aspecten die vaak worden onderschat, maar ze dragen bij aan het vergroten van je omzet. Ik neem je graag mee in een aantal strategieën om je skincare onderneming een financiële boost te geven.
Omzetdoelen voor een schoonheidsinstituut
Een financieel gezonde schoonheidsinstituut of huidinstituut biedt niet alleen voldoening op professioneel vlak, maar levert ook tastbare voordelen op, zoals een mooie winstuitkering. En met die winst kan jij je dromen laten uitkomen. Waar droom jij van? Die heerlijke verre reis maken? Die prachtige nieuwe auto? Of eindelijk die gave investering kunnen doen voor je instituut? Bepaal je doel, hoeveel je moet verdienen om deze te verwezenlijken en welke omzet hierbij hoort. Dan worden die cijfers ineens best leuk!
Gezonde omzet, wat is dat?
Een schoonheidsinstituut die financieel gezond is heeft een optimale balans tussen de omzet van behandelingen en de verkoop van producten. Het is belangrijk dat 50% tot 60% van de omzet voortkomt uit behandelingen en 40% tot 50% voortkomt uit het verkopen van producten. Met deze balans blijft er, na aftrek van alle kostenposten, genoeg liquiditeit over om jezelf ook voldoende uit te kunnen betalen. Heb jij dit al eens berekend voor jouw instituut? Het is belangrijk om goed inzicht te hebben in de cijfers van de instituut. Zorg ervoor dat jij over deze gegevens beschikt en zie jij dat jouw instituut niet deze balans in de omzet heeft, maak je dan geen zorgen. Iedere instituut heeft absoluut de kans om dit wel te realiseren.
Hoe verhoog je de omzet van je schoonheidsinstituut?
Om de omzet te verhogen, is een strategische benadering van marketing vereist. Succesvolle marketingacties beginnen met het begrijpen van markttrends en klantbehoeften. Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in de beautybranche en stem je marketingactiviteiten hierop af. Identificeer de behoeften van jouw klanten en ontwikkel marketing die aansluit op jouw doelgroep.
Draagt deze promotie bij aan mijn omzet?
Dat is de vraag die je jezelf moet stellen bij iedere leuke actie die je wilt lanceren. De beauty branche is continu in ontwikkeling. Cosmetica merken lanceren regelmatig nieuwe producten, innovatieve apparatuur en speciale product sets. Zij spelen met hun eigen marketing in op de trends van de markt. Denk hierbij aan een leuke travelset in de zomer, een prachtige kerstcoffret tijdens de feestdagen of een revolutionaire nieuwe anti-aging behandeling. Maak goed gebruik van deze mogelijkheden, maar beoordeel eerst of deze acties ook echt aansluiten op de behoefte van jouw doelgroep. Maak voor jezelf een lijst met klanten van wie jij verwacht dat zij dit bij jou af gaan nemen. Is deze lijst groot genoeg, ga dan in op die leuke aanbieding van de leverancier.
Seizoensbehandelingen voor een omzetboost
Je kunt ook zelf leuke promoties maken waarvan jij zeker weet dat ze aanslaan bij jouw klanten. Werk bijvoorbeeld met een thema dat past bij het seizoen. Bedenk een leuke zomerbehandeling waarbij de klant extra’s krijgt naast de gezichtsbehandeling zoals een peeling en pakking van het decolleté. Maak deze promotie compleet met een gratis travelsize product van de zonverzorging of een bodylotion. Deze promotie geef je een leuke naam zoals Boost Your Summer Treatment. Het is op deze manier een prikkelende promotie die aansluit op de tijd van het jaar en geeft afwisseling in het aanbod van de instituut. De prijs van deze behandeling stel je hoger in dan een standaard behandeling, hiermee verhoog jij al de omzet. Het gratis product dat jij meegeeft aan de klant is bedoeld om de klant verliefd te laten worden op dit product. Vraag haar bij het volgende bezoek hoe het product is bevallen en motiveer haar om dit product bij jou te kopen. Is de verkoop geslaagd dan heb jij ook hier weer omzetverhoging gerealiseerd door het inzetten van de zomerbehandeling.
Een marketingplan is de basis voor groene cijfers
Het ontwikkelen van een marketingplan voor jouw instituut lijkt misschien ingewikkeld, maar het is echt goed te doen als je maar volgens de juiste stappen aan de slag gaat. Een marketingplan bestaat als eerste uit doelen die jij zelf stelt. Doelen zoals het verhogen van de omzet, het vergroten van het klantenbestand of de gemiddelde uitgave per klant verhogen. Als jij je doelen hebt vastgesteld, ga je bedenken hoe jij deze doelen gaat behalen. Je bedenkt marketingacties en activiteiten waarvan het resultaat je dichterbij je doelen brengt.
Ga planmatig aan het werk en creëer een marketingkalender in het marketingplan die afgestemd is op jouw klanten. Landelijk ligt de bezoekfrequentie aan een instituut tussen de zes tot acht weken. Probeer dan ook iedere zes tot acht weken leuke nieuwe promoties klaar te hebben staan voor jouw klanten. Inspireer en verras ze iedere keer dat ze naar de instituut komen. Doordat je gebruik maakt van een marketingkalender geeft het je een overzicht in de marketingactiviteiten, zie je precies waar je nog aanvulling nodig hebt en vergeet je niets.
Van vakspecialist naar verkoper: jouw rol
Een promotie verkoopt nooit uit zichzelf. Jij zal daar een actieve rol in moeten spelen en het inzetten van marketingtools kunnen jou hierbij helpen.Maak een leuke sociale media post van je heerlijke zomerbehandeling, schrijf een nieuwsbrief waarin jij de actie met de zonverzorging in de spotlight zet of maak een klantenblad van de travelset die je ophangt in de instituut. Zorg ervoor dat de klanten zoveel mogelijk in contact komen met jouw acties. Ook hierbij kan je de leverancier om ondersteuning vragen. Veel bedrijven hebben een breed aanbod aan marketingtools en content. Ze kunnen je veelal voorzien van mooie foto’s, pakkende teksten en tools zoals bijvoorbeeld posters en flyers. Sommige leveranciers bieden zelfs de optie om deze marketingtools op maat te maken met het logo of de huisstijl van jouw instituut.
Beoordeel het resultaat
Goede marketing is creatief, dynamisch en wordt steeds succesvoller als je iedere actie evalueert. Analyseer de promoties en vergelijk dit met je doelen. Beoordeel of het succesvol was en leer bij iedere evaluatie wat jij kan doen om de volgende promotie nog beter af te stemmen op jouw doelgroep en het resultaat te verbeteren. Het maken van een marketingplan is wellicht een spannende stap om te zetten, maar ik beloof je dat het de moeite waard is. Begin desnoods eerst is met het ontwikkelen van één instituutpromotie. En werk in kleine stappen toe naar een compleet marketingplan. Het opent je ogen, geeft je nieuwe inzichten, prikkelt jouw enthousiasme en verhoogt absoluut de omzet.
Hulp nodig bij het boosten van je omzet?
Weet je niet waar je moet beginnen of lukt het niet om inspiratie te vinden voor leuke promoties? Overweeg dan om een specifieke training voor marketing in de praktijk te volgen of besteed de marketing van de instituut uit aan een bureau. Wil je graag samen met mijn hulp aan de slag om je omzet te laten stijgen? Neem dan eens een kijkje bij mijn aanbod of schrijf je in voor mijn nieuwsbrief boordevol gratis tips en ervaringsverhalen van andere skincareondernemers net als jij.